Personlig branding er blevet det helt store i de seneste år og det blev et populært buzzword sammen med den nye æra i sociale medier.
Faktisk har personlig branding altid eksisteret. Det er en del af hvem du er og det er en del af hvordan du udtrykker dig. Før i tiden har det ikke været fokus, som det er i dag. Når du er bevidst om hvad personlig branding er og hvordan det bruges, kan du bruge det både privat og til din karriere. Du kan faktisk, ved hjælp af internettet, skabe dig selv som et brand, der kan konkurrerer om mod de store brands.
Personlig branding synes ikke længere at være noget, der er valgfrit. Peer-to-peer dialog er stigende og hos dem du snakker med, viser du hvem de kan stole på, hyre til jobsamtale og endda handle med. Så man kan sige personlig branding synliggør dine personlige og faglige kompetencer og værdier for hvem du er i dialog med.
Personlig branding er en bevidst strategisk indsats for at synliggøre dine personlige og faglige kompetencer.
Personlig branding er en træningssag, og med den rette forberedelse til fx messer, udstillinger, møder eller arrangementer med vidensdeling branchens medlemmer imellem sikrer du, at du opnår det udbytte og signal i forhold til det personlige brand, du ønsker.
Opbygningen af dit personlige brand skal foregå efter en personlig plan, hvor både strategi, mål og udvikling er fastlagt. Det kan være en god idé at præsentere sin strategi for personlig branding for det nære netværk, og så gradvist sætte nye og mere ambitiøse mål. Men vigtigst handler det om at fokusere på enkelte områder og ikke brede det for meget ud.
Personlig branding og fotografering
Billeder er en rigtig god måde at brande sig på. Billeder der bruges i personlig branding kan f.eks. være af dig i en situation der relatere sig til dit fokus område. Er du personlig træner kan billeder i træningslokalet være en god idé. Ved du en ting eller to om biler, skal du fotograferes ved en bil eller i et værksted. Det kan også være at du er god til kundeservice, så er det naturligt med billeder hvor du snakker med kunder. Det er kun fantasien der sætter grænser. Selv, arbejder jeg meget kreativt og bruger derfor mig selv som offer for nye idéer. 🙂