Det magiske ved værdi. Når intet billede er for dyrt!

Fra hvad jeg hører og ser i min hverdag, synes det for mange, at ting ikke har værdi for dem. Det gælder alt mellem himmel og jord. Det udtrykkes på mange måder, men der siges essentielt det samme hver gang. Det er et misforhold i forståelsen af hvilken værdi et billede har, skal have eller kan give.

I denne artikel forklarer jeg dig hvorfor billeder nogle gange har en høj pris, og hvorfor, når alt kommer til alt, at det faktisk ikke er dyrt.

Når billeder er for dyre

For at forstå mekanismerne i pris og værdi, så er det vigtigt at forstå, når noget er “for dyrt” så handler det om følelser. Det ikke fordi det nødvendigvis er dyrt prismæssigt. Det er på grund af følelser, at du synes noget kan være for dyrt. Det er misforholdet mellem den økonomiske værdi, affektionsværdien og behovet du tilegner det.

Værdi

Hvad er værdi?

Der findes to former for værdi og du kender dem allerede rigtig godt. Den økonomiske værdi i form af penge og valuta. Det er når du objektivt kigger på bankkontoen og siger: den rejse har jeg ikke råd til. Og så er der den anden, den følelsesmæssige i form af affektionsværdi

Økonomisk værdi og affektionsværdi

Som nævnt er der den økonomiske værdi. Det er den vi kan opgøre i rede penge, kroner og ører. Det er den der gør om du har råd til noget og det er den du gør op i, når du laver en handel. Meget enkelt. En meget objektiv betragting om noget er dyrt eller billigt.

Så er der affektionsværdien. Affektionsværdi er den juridiske betegnelse, men dækker over mange ting: Det er en interesse, en følelse og en tilknytning til en ting, men som ikke giver sig udslag i genstandens værdi i handel og vandel.Det er den subjektive vurdering og i mange sammenhænge er det faktiske den dyreste og overtrumfer altid den økonomiske.

Se f.eks. bare på manden der køber en bil, du synes er dyr, men som han er lykkelig for. Eller kvinden der køber de dyre smykker, som du ikke har meget til overs for. Hvis du ikke forstår sammenhængen kan du heller ikke se værdien.

Pris kan også styres af det brand man har tilegnet sig gennem tiden. Det noget af det som indgår i den subjektive vurdering af værdien.

Værdi kan ikke prissættes

Det er måske lidt provokerende sagt, for det kan du jo godt, tænker du. Men får familien stjålet et arvesmykke, som vurderes af eksperter til ingen penge, ja så er det værdiløst tænker man. Men der er en enormt høj affektionsværdi forbundet med det smykke.

Nogle gange holder jeg rigtig meget af det engelske sprog. Du kan pakke så meget ind under et ord, som f.eks. value.

Nå men tilbage til værdien. Førnævnte med vurdering af værdi gælder også billeder. De billeder fotografer – dvs. jeg – laver kan have en enorm affektionsværdi. Og faktisk kan man aldrig sætte en værdi der modsvarer denne affektionsværdi.

Det er okay at synes et billede er dyrt

Det er ikke fordi jeg synes du skal betale ekstra for et bestemt billede. Det er også okay at prutte om prisen på dit billede. Du skal blot altid huske på, at når du får noget gratis, eller næsten gratis, så har det sjældent nogen værdi for dig. Du er tilbøjelig til at passe mindre godt på, og det får ikke den bedste plads i stuen. Og når du sænker den aktuelle pris, så sænker du også den samlede værdi af billedet for dig.

Det gælder også i erhvervsmarkedet

Men forskellen er at her løser du et problem for en kunde. Og når du løser problemer, så skaber du værdi. Mere om det i et kommende indlæg…

Var denne artikel er nyttig for dig, så brug gerne et øjeblik på at dele den med dine venner. Det vil være enormt værdsat!