Marketing for begyndere – Få styr på det basale og resten vil følge

For dig som lige er begyndt, kan markedsføring virke som en skræmmende process at komme i gang med. Derfor vil jeg forsøge at give dig brugbare tips og små opgaver der hjælper dig med din markedsføring, fremme dit salg og din virksomhed.

Det er vigtigt at forstå, at markedsføring er ikke kun er for de indvigede.

En del af problemet ved markedsføring er, at for de fleste der har med salgsfremmende aktiviteter, virker det som lidt af særlig “kunstform” som kun nogle få udvalgte kan forstå. Det er ikke så kompliceret.

Sandheden er, at dette er simpelthen ikke tilfældet. Hvis du har de kreative evner til at gøre din forretningsidé til virkelighed, kan du gøre det samme med din marketingstrategi.

Man kan nærmest rime og synge med på snesevis af akronymer, branchespecifikke termer og andre buzzwords. Alt dette er blot med til at komplicere tingene, inden du overhovedet er kommet i gang.

Lad os starte med at se på et par enkle – men vigtige – begreber i stedet. Efter dette, vil du se hvordan man sammensætter en egentlig markedsføringsplan.

Super vigtigt – den grundlæggende proces

Som det mest basale (og måske mest nyttige), markedsføring er simpelthen processen med at følge disse grundlæggende trin:

  • Forståelse for præcis hvem vil have gavn af dit produkt eller service – din målgruppe.
  • Forståelse for hvad der gør dig anderledes end dine konkurrenter, og hvad du kan gøre for at din målgruppe også forstår det – Det er dine USP (Unique Sales Propositions)
  • Finde den bedste måde at nå din målgruppe og gøre opmærksom på dine USP og dit produkt/service – Det er din marketingplan.

En del af årsagen til at markedsføring virker kompliceret, er det faktum, at der er så mange måder at nå ud til din målgruppe. Derfor kan det førnævnte virke fuldkommen uoverskueligt. Sørger du blot for at researche og holder dig til metoder, der får dig synligtgjort foran din målgruppe, så skal du nok nå langt.

I starten bør du markedsføre dig selv næsten lige så meget som din virksomhed

Noget en masse små virksomhedsejere gør forkert, allerede fra start, er at de markedsfører deres virksomhed, som en allerede stor, supervellykket maskine der kører for fuld damp.

Selv om der kan være fordele i at gøre det, er det vigtigt at forstå, at du skal markedsføre dig selv næsten lige så meget som dit brand. Det vil ikke tage ret lang tid, før folk regner ud, at din virksomhed er ny. Og så er det dig man gerne vil vide mere om, fordi du er manden bag.

Relationer er vigtige. I sidste ende, er det dig kunderne handler med. I sidste ende, er det dig kunderne handler med. Det er dig der skal nå deadlines og levere løsningen til deres problemer. Derfor overvej følgende punkter:

  • Potentielle kunder bliver nødt til at stole på, at du kan leve op til det du siger – det gælder især nye virksomheder med lidt historik.
  • Også fra et salgssynspunkt, er det meget mere sandsynligt, at du vil vinde en opgave, hvis kunden føler en relation – at de snakker med en person, frem for en virksomhed.

Brug derfor mindst lige så meget tid på at brande dig selv, som du bruger på din virksomhed – du skal blot gøre det tilpas meget, så du og dine kvaliteter fremhæver virksomheden.

Den effekt som mund til mund og anmeldelser skaber bør ikke undervurderes

Stille og roligt som du kommer i gang, er der intet, der kan hjælpe dig mere end en håndfuld positive anmeldelser og generel mund til mund (viral) markedsføring. Det er to forskellige ting, men stammer fra den samme grundlæggende idé. – Dine kunder skal føle sig glad og tilfreds ved dit produkt eller service.

Derefter er de mere tilbøjelige til at skrive en god anmeldelse, en positiv kommentar og/eller fortælle deres venner/netværk om dig.

Det er lidt “en høne og ægget”-situation, hvad kommer først? Du har brug for kunderne først, før du kan nyde godt af de gode anmeldelser og deres netværk.

Men fordi gode anmeldelser er så kraftfulde, er det hele værd at give din service/produkter til et par kunder, enten gratis eller til en kraftigt reduceret sats. Så kan du derefter tilgå dit marked, dine kunder, med nogle kvalitetsanbefalinger og få gang i den livsvigtige markedsføring.

Find ud af hvem er din ideelle kunde og fokuser på at nå ud til dem og kun dem

Det er en af de vigtigste bestanddele i din markedsføring. En som du er nødt til at fokusere på at have rigtig.

For dig, som ny, vil det virke naturligt at prøve at markedsføre dig for alle – at være det hele for alle. Men når det gælder markedsføring, er dette virkelig en dårlig strategi.

Skriv en god persona.
Det kan hjælpe dig længere end du tror.

Det er meget bedre at bruge tid på at tænke over, hvem ville få mest ud dit produkt eller service. Du skal ende med at kende det nøjagtige segment. I hvert fald til at starte med: jo mere specifikt og dermed mindre segment jo bedre – det er meget bedre at korrekt målrette til et lille og relevant publikum, end det er at skyde med gråspurve med kanoner.

Når du har fundet din målgruppe – den specifikke og meget smalle målgruppe – kan du bedre fokusere hele din indsats og nå indtil dine kunde. Når du har fået nogle gode ROI-tal (Return on Investment) kan du så småt udvide din målgruppe. Men pas på, din markedsføring kan blive mudret til.

Den virkelige verden betyder lige så meget som den digitale verden

I dag, i den digitale tidsalder, bliver digital markedsføring anset som væreden af afgørende betydning. Men den ‘virkelige verden’ betyder stadig rigtig meget. Ud over internettet, skal du være 100% sikker på, at dit lokalområde ved alt om dig. Her er et par metoder du kan sikre det ved:

  • Deltag i lokale netværksmøder
  • Få artikler/historier (eller advertorials) med i de lokale aviser og magasiner.
  • Samarbejd med komplementære – ikke-konkurrerende – lokale virksomheder, så du kan nå deres kundebase.

Men selvfølgelig skal du ikke glemme alt om den digitale verden. Her er et par af de grundlæggende funktioner, du skal have på plads så tidligt som muligt:

  • En optimeret hjemmeside – det behøver ikke at være dyrt og prangende, en professionel tilstedeværelse, der giver den rigtige form for information er alt hvad du behøver for at starte med.
  • A Google Places/Maps notering samt et par lignende variationer.
  • Sociale medier – det afhænger af din virksomhed. Men Facebook og LinkedIn er ikke til at komme uden om. Andre medier kan tilføjes efterhånden.

Du behøver ikke at have alt på plads fra start, det vil være fuldkommen uoverskueligt. Men de grundlæggende ting – hjørnestenene, om man vil – skal være på plads. Stille og roligt, som din virksomhed modnes, kan du tilføje flere grene.

Opsummering

Hvis du er ny inden for markedsføring, er her en oversigt over de vigtigste punkter at huske på:

  • Marketing er ikke en “kunstform” – med en smule tid og kræfter du kan lære det grundlæggende og snildt få dine kampagner ud over rampen. Du kan altid søge hjælp udefra, når du har brug for det.
  • Husk, at i starten af du din virksomhed lige så meget som dig. Markedsfør dig selv næste lige så meget som din virksomhed – folk handler med dig virkelig, ikke din virksomhed.
  • Husk, at du har brug for klart at definere dine USP og gøre det nemt for din målgruppe at forstå det – det er vigtigt, at du adskiller fra dine konkurrenter.
  • Anmeldelser og mund til mund kan virkelig hjælpe dig i gang – Udfør nogle opgaver gratis eller til en reduceret pris er det hele værd for at få nogle gode anmeldelser.
  • Forstå præcis, hvem din målgruppe er, og hvordan du kan nå dem – alt andet er spild af ressourcer.
  • Husk at markedsføre dig både den virkelige verden og digitale verden. I starten er den virkelige verden der hvor du er tilbøjelige til, at få dine første kunder.

Mere om marketing: https://miclarsen.dk/marketing-begyndere-din-marketingplan/