Når man er ny, er der så mange forskellige facetter af erhvervslivet, er det svært at finde hovede og hale i det og hvor man skal begynde. Så et af mine gode råd til dig er at starte med din branding.
Men for at du og jeg er enige om hvad branding er, så er en lille hurtig definition af branding nok på sin plads: Dit brand er ikke dit logo og det er heller ikke dine farver. Dit brand er alt det, din kunde interagerer med. Det er hvordan de ser dig og din virksomhed. Det går ind i hver enkelt ting du gør. Så ja, det er lidt en “big deal” – men hold det nu nede på jorden. 🙂
Bliv enig med dig selv, hvad står du og dit brand for?
Det bedste, du nogensinde kan gøre med dit brand er meget enkelt: sæt dig ind i det. Forstå hvad du er ud af til og overfor andre.
Det er ret simpelt, men ikke let.
Forstå hvad du er ud af til og overfor andre. Det er ret simpelt, men ikke let.
Stort set alle jeg snakker med, er bange for at stikke ud. Vi som mennesker er bange for at være for … anderledes og underlige. Og det er en helt naturlig ting. Det er frygt der ligger dybt i os, som mennesker. Fordi når du stikker ud, er du ikke længere en del af noget. Du er ikke en del af det større fællesskab, som du både beskytter og er beskyttet af.
Så det er egentlig meget sjovt; alle de hjemmesider jeg kigger på, i forhold til branchen, er de klassiske, skinnende og poleret, med deres klassiske logoer og deres almindelige billeder. Der er ingen der stikker ud. Tag et grundig kig på din egen hjemmeside og sammenlign med dine konkurrenter. Hvor meget stikker du ud?
Jeg er ikke poleret eller klassisk.
Jeg er anderledes. Jeg er underlig. Jeg er sjov.
Men jeg er ikke poleret eller klassisk. Jeg er anderledes. Jeg er underlig. Jeg er sjov. Det er sådan jeg gerne vil ses og opleves – stikke lidt ud. Med min første hjemmeside prøvede jeg at være meget professionel. Det var rent, minimalistisk og åh, så fint. Men i virkeligheden, endte det bare med at blive kedeligt og konformt.
Heldigvis jeg lært af denne fejltagelse hurtigt, og min næste hjemmeside havde et spraglet billede, så fik det et mere og et mere.
Og selvsagt fik den hjemmeside mere opmærksomhed end før.
Vær tro mod dig selv; branding er skræmmende, men giver vilde resultater
Nu har jeg været i webdesign branchen i mange år og har fundet ud af det med hjemmesider. Nu er de langt bedre og mere målrettet. Det gør ikke noget de stikker ud fra normen. Selv mine billeder stikker ud fra normen. Jeg vil ikke være som de andre. Det er hvad der giver mig den opmærksomhed mit brand har behov for. Så jeg minder mig altid om, at sætte mig ind i mit brand. Selv når det virker skræmmende. (Fordi ja, det ofte er en smule skræmmende at være så tro mod dig selv og din virksomhed.)
Du skal også være anderledes. Stikke lidt ud af mængden. Det giver den opmærksomhed, du fortjener. Det er godt for dig.
Vær ikke bange. Hold dig ikke tilbage. Lad din personlighed skinne igennem. Hvis du siger til dig selv “Ville det ikke være fantastisk, hvis …?” “Ville det ikke være lattervækkende hvis …” -? Gør det. Jo mere du sætter dig selv i dit brand, jo mere vil du skille sig ud, og finde den slags kunder, der absolut vil elske dig.
Var denne artikel er nyttig for dig, så brug gerne et øjeblik på at dele den med dine venner på Facebook eller Twitter. Det er værdsat!