Hvad du kan gøre for at nå dine kunder

Der kan være mange mulighed for at markedsføre sin virksomhed, sine produkter eller service. Nogle er meget omkostningstunge, nogle lidt mindre og heldigvis er der også en del der er gratis.

Det er ikke alle løsninger der er lige fornuftige og det ikke alle løsninger der virker lige godt. Noget af det afhænger blandt andet af dine evner til at kommunikere din løsning til det problem du løser, samt – og denne er vigtig – dine evner til at nå din konkrete målgruppe. Her er det vigtigt at nævne, din målgruppe ikke blot beskrevet som køn, aldersgruppe og geografisk placering. Du skal længere ned i materien og finde frem til hvor i livet personerne er, hvad er interesserne, hvad de arbejder med, økonomisk niveau, hvilken bil de kører i og hvor de handler osv. osv.

Her kan du læse om målgrupper: Marketing for begyndere – Få styr på det basale og resten vil følge

Men det er ikke hvad denne artikel handler om, men nærmere hvad du kan finde på af tiltag.

Nyhedsbreve

Nyhedsbreve er en god måde for dig at komme ud til din målgruppe, så har du ikke allerede startet din permissionliste, skal hurtigst muligt gøre det. Få sat et “tilmeld til nyhedsbrev” på din hjemmeside. Men husk at bestemme dig for hvordan du vil hjælpe dine kunder via nyhedsbrevet – det kan du nemlig bruge som årsagen til at de skal tilmelde sig.

Blog-miljøet

Skriv egne artikler og læg på en blog på din hjemmeside. Det er f.eks. artikler som denne der kan bane vejen for, at dine fremtidige kunder kontakter dig for at få løst deres problemer.

Skriv gæste artikler. Gæsteartikler er blogindlæg/artikler du udgiver på andres hjemmesider, både for at skabe interesse, vise din ekspertise og for at få et link til din hjemmeside. Denne del er også med til at hjælpe med din søgemaskineoptimering.

Kommentér til andres blog artikler. Dette igen også for at skabe interessen og vise din viden frem. Jo mere du kan fortælle om dit felt og vise din ekspertise, jo større er chancen for at få kunder.

Sociale medier og fora

Er du på fora, og hjælper med deres problemer?

Hvilke facebook grupper kan du være i for at nå ud til de ønskede kunder? Facebook har et enormt netværk af grupper, her er desværre ikke så mange links at hente. Så meget af det afhænger af dine evner til at skrive relevante kommentarer. Dertil at supplere med et link i bunden af hvert opslag.

Online forum er næsten som facebook grupper. De er mere brugervenlige og så kan du kan lave en signatur, der tilføjes til alle dine indlæg?

Husk at kigge ud over de mest åbenlyse valg. I stedet for at tilmelde dig de grupper hvor din niche passer ind, så skal du være der hvor din målgruppe er.

Facebook Live, Instagram Live, LinkedIn Live og andet video

Lige for tiden er live video det helt store og forventeligt bliver det endnu mere udbredt end det er nu. Med Live video handler det mest om at du bruger 1-2 minutter på at give en eller anden form for værdi til dem der måtte finde dig via. sociale medier. Indholdet kan være at du f.eks. viser hvordan en lille ting skal udføres, eller har en særlig idé du gerne vil fortælle om osv. Det gode ved disse live videoer er, at efter de er optaget og lagt online, så forsvinder de ikke. Det næste er, at du kan faktisk anvende dem på samme måde som de klassiske TV-shops, som blev vist på tv-skærmen i 90’erne.

Lokalavisen

Nogle gange er det muligt at få en aftale i stand med lokalavisen. Ofte leder journalisterne efter gode nyheder til avisen – og nogle kan gange kan du hjælpe vedkommende. Samtidig får du måske skab en god kontakt til et fremtidigt samarbejde.

Småtings-investering: rabatkort o.lign.

De kunder du har kan du give to rabatkort med 10% rabat, som de kan give til nogle de kender. De nye kunder der så kommer ind via dette rabatkort, giver du et nyt kort med 10% vennerabat (evt. i en anden farve), på den måde kan du holde øje med om dine henvisninger virker.

Bonus: har du lavet dine estimater?

Du skal huske at afkode og anvende dine konverteringsrater. Med dem i hånden kan du, for eksempel regne dig frem til hvor meget du må reklamere for, for ikke at tabe på bundlinjen. Hvis du ikke har konkret data, så kan du lave nogle grove estimater og bryde tingene ned og gøre overskuelig.

Eksempel: du estimerer at 10% af alle besøgende på din hjemmeside, kontakter dig for at handle. Antager vi så at du kan konvertere 10% af dem til ordre, så vil du skulle have 100 besøgende før du har et salg. 10% af 100 er 10. Og 10% af 10 er 1. Det bliver så endnu “sjovere” hvis kun 10% af al kontakt i periferien resulterer i et besøg. Så skal du altså have kontaktpunkt med 1000 personer.

Opstiller du flere af den slags ovenstående eksempler på alle de metoder du kan komme i kontakt med andre på, så finder du hurtigere frem til hvad der kan betale sig og hvad der ikke kan betale sig.