I denne artikel får du “quick & dirty” metoden til at lave produktfoto på et begrænset budget.
Det er dog værd at bemærke, at denne metode er langt fra professionel og kvaliteten er så som så. Ligeledes det kamera du anvender – det nærmeste er ofte telefonen – har en vis forvrængning indbygget. Dette skyldes objektivets konstruktion som dækker et bredt spektrum af brændvidder.
Sådan gør du
Find et stort stykke papir eller et stort lagen. Få fat i et par lamper … det er ligemeget hvilke … den ene sætter du til at lyse på papiret og den anden sætter du til at lyse på dit produkt.
Jo større lyskilde jo blødere bliver dine skygger.
Kan du ikke finde en kæmpe lampe. Finder du et stort stykke papir eller lagen som du sætter mellem lampe og produkt – altså som lampen kan lyse på.
Placering af lyskilder afhænger af ønske til look – ofte er lys oppe og lidt fra fronten en god starter. Jo tættere på du sætter lampen, jo hårdere bliver skyggerne og mere oplyst bliver produktet. Jo længere fra, giver mere ensartet lysfald i hele billedet.
Find et kamera
Tag dit kamera – et hvilket som helt kan bruges … og skyd dine billeder.
Et kamera på din telefon har lidt udfordringer med lys. Når det bliver lidt mørkere end dagslys øges lysfølsomheden (ISO) i chippen markant. Find en god kamera app, så du kan kontrollere dette. Musemage kan nogle gode ting.
Når du så har leget lidt med det hele kan du tilføje flere lyskilder. F.eks. til at fremhæve områder, kanter eller til bagbelysning … Husk at holde lyskilderne i samme farvetone.
Om det er prof. lampe til flere tusinde eller en lampe fra Jem & Fix kan komme ud på et … Fordi lys i sin enkelthed er bare lys.
Efterbehandling
Da de lamper du finder ofte er lidt for gule (varme) eller lidt for blå (kolde) i sin farvetemperatur, skal du lave noget efterbehandling.
Med F.eks. Google Snapseed kan du fikse det meste. Men de programmer har ikke det grafiske øje.
Vigtigt, ellers forsvinder dine kunder hurtigt.
Efter et par gange finder du hurtigt ud af hvordan lys kan flyttes for at opnå et anderledes lys og ny effekt. Det vigtige, når det gælder produkt fotos, er, at du er konsekvent og skaber et ensartet look.
Hvis du glemmer at holde et ensartet vil dine billeder modarbejde dig i dit salgsarbejde. De vil, hos dine besøgende, få øjnene til at flakke og miste fokus. Til sidst ender det med, at den mulige kunde finde et andet sted at handle.