Har du nogensinde hørt udtrykket før, at være transparent for dine kunder, “vi skal være transparente”? I nogle år, har det nu været et ofte anvendt udtryk i marketingindustrien og det er blevet mere relevant i takt med sociale medier tager større anpart, når du skal skabe troværdighed. Troværdighed kommer således ved at være åben og vise at du også kan fejle. Som fotograf, er det vigtigtere end noget andet. Troværdighed viser også at du er menneskelig.
Hvis du har undersøgt hvad marketing på sociale medier er, har du sikkert allerede hørt udtrykket “åbenhed”. Du har sandsynligvis også hørt, at det er en god ting at være, fordi det skaber troværdighed. Men hvad betyder det for din virksomhed, præcist? Det er tid til at nedbryde dette udtryk som vedrører din virksomheds engagement i sociale medier.
Hvad betyder det, at være transparent?
Det betyder, hvad du tror det betyder. Ligesom udtrykket antyder, dine kunder har brug for at kunne se, hvem du virkelig er, på sociale medieplatforme. Det betyder at du ikke skal overtænke hvad dit billede skal være eller prøve at være noget du ikke er. Din åbenhed vil blive direkte oversat til både ærlighed og integritet til dine kunder.
Din åbenhed vil blive direkte oversat til både ærlighed og integritet til dine kunder.
Hvis din virksomhed forbliver transparent via sociale medier, viser du dine kunder, at du er modig nok til at tage imod kritik. Din vilje til at åbne op til positiv og negativ feedback, og derefter tage fat, vil straks opbygge brand tillid.
Det betyder, at du har ikke noget at skjule
Du går foran og fortæller gerne hvad der sker i virksomheden. Du viser når det går godt og du viser når det går dårligt. Du fortæller at det er kunderne der får det til at gå godt, og du tager ansvar når det går dårligt. Forretningshemmeligheder, kedelige firmaoplysninger, og din hjertesorger over et nyligt break-up behøver IKKE at blive afsløret. Snarere skal du dele hvad der er passende og engagerende for din målgruppe. Du deler ofte og holder det altid professionelt.
Det betyder, at sige, at du arbejder hvor du gør. Hvis du skriver fra din personlige konto om et fantastisk produkt eller service fra virksomheden, skal du henvise dine forbindelser til din virksomhed. Set ud fra et etisk og moralsk synspunkt er det vigtigt. Men også så du ikke brænder nallerne på skjult reklame.
Det betyder, at du kan lide at snakke og fortælle. Gennemsigtige virksomheder har gennem de sociale medier, samtaler med deres kunder. De svarer på kommentarer, gentager kundernes sjove ideer og behandler deres kunder som nye venner. Sociale medier er helt konkret hvad de bliver kaldt – sociale væresteder. Derfor skal dialog ikke være envejs.
Uden tvivl er åbenhed er en grundlæggende og vigtig del til de fleste succesfulde historier og kampagner på sociale medier. Og er din virksomhed villig til at være transparent på en sådan måde, og kunder kan forvente at du altid er sådan, vil i fremtiden kun betyde øget brandloyalitet.
Så med andre ord, transparens er det der får dine kunder til at elske dig og dine fans til at følge dig.