Alle hver især har deres historier at fortælle. Fortællinger om alt mellem himmel og jord. Det kan være fortællinger om guder, helte eller anekdoter om venner, sladder om naboen eller en historie om en fremmed man har mødt.
Historier er hvad der giver os identitet og tilhørsforhold. Det er dem der formidler værdier og binder os sammen i fællesskab.
Vi kender det fra gammel tid…
I skæret fra det flakkende lejrbål, ud af den smånussede paperback eller gennem fjernsynets flimmer fører fortælleren sine tilhørere ind i verdener af frygt, forførelse, morale, glæde, spænding og latter.
Storytellingens og de virkemidler historier medbringer bør du også tænke ind i din markedsføring. Det er uanset om det er et produkt, en service eller hele din virksomhed. For storytelling kan dig og dine ting værdi. Det er mere end de rent praktiske, indlysende og økonomiske værdier. Storytelling et stærkt redskab, som kan og bør indgå i al markedsføring.
Det magiske ved værdi. Når intet billede er for dyrt!
Kunsten at fortælle en god historie
Det at kunne fortælle en historie og især den gode historie er en vigtig del af det at skille sig ud. Der er mange eksempler på, at den gode historie har bragt et produkt eller en virksomhed langt frem i forbrugernes bevidsthed.
Er du på min alder eller ældre husker du sikkert historier som “Polle fra Snave” og “DSB Harry”. Det er begge historier. Disse bidrager mest med en historie hvori på et eller andet tidspunkt bliver, hvad de reklamerer for, fremhævet som “helten” eller løsningen på deres problem. Polle havde sin telefon fra Sonofon, som dækkede helt ude på landet. Og DSB var der, da Harry havde spist for mange tarteletter og festet lidt rigeligt. En historie bidrager med kontekst til det problem et produkt eller en service løser.
Storytelling fra det virkelige liv
Levering i 11. time. Du har formentlig prøvet det. Når en leverandør brænder dig af, eller når du finder en fejl som ikke kan accepteres, og du bare skal finde en løsning. Du kan næsten allerede mærke det, sveden begynder at pible frem. Du husker det. Og så husker du hvem det var der reddede dig. Det bliver den gode historie for hvem der reddede dig. Noget du kan fortælle til andre. Og så bliver den nye leverandør pludselig værdifuld for dig.