Compositing: Sådan fotograferer du til avancerede composites

Så du vil gerne lære compositing eller måske er du også nået skridtet videre, hvor du måske vil tage dine egne billeder og lave composites med. Naturligt nok, så tænker du nok hvordan laver jeg composites? Hvordan sætter jeg et billede af mig selv ind i et andet billedet? Hvordan får jeg perspektiverne rigtige? Hvordan laver jeg skygger?

I denne artikel vil jeg give dig nogle af ting du skal være opmærksom på, så hvis du skal tage noget med herfra, så har jeg indtil videre to ting du virkelig bør tænke på. Der er selvfølgelig en masse andre ting. Men dette er nok de to vigtigeste, dem kan du læse senere i artiklen

Hvad er compositing?

Compositing – eller det lidt bedrøvet danske udgave: sammensat – betyder, at sammensætte visuelle elementer fra forskellige kilder til et helt billede. I dag er de fleste sammensatte billeder, lavet ved digital manipulation, tidligere forsøgte man sig andre metoder så som glass shots, forced perspective og lignende miniature optagelser.

Når man sammensætter billeder er det oftest for at skabe en illusion. En illusion af at alle elementer er del af den samme scene og samme historie. For at forstå det bedre, det meste af hvad du ser på film, hvor det bl.a. kaldes for, “chroma key”, “blue screen”, “green screen”, lavet som compositing.

Al compositing involverer at dele fra et billede klippes ud og indsættes i et andet billede. Her foregår typisk processer som fritlægning og match af farve, lys og mætning. Det er især disse processer som sikrer, at den der ser billedet, ikke kan se et billede er sammensat.

Fotografering til composites

At fotografere med henblik på at lave sammensatte billeder er ikke nogen nem opgave. At få passet alle elementer sammen, først ved fotograferingen og derefter i efterbehandlingen, det kan være en omstændig affære, men med lidt planlægning kan det meste lade sig gøre.

Det starter selvfølgelig altid med den famøse idé. Altså den der fantastiske idé der godt kan ændre sig “lidt” undervejs. ;o) Idéen skal så planlægges. Du skal være nogenlunde klar over din baggrund, din mellemgrund og din forgrund. Hvor kommer lyset fra? Hvad er der af vigtige elementer, så som personer, dyr eller andre fokus områder?

Snyd virkelighedssansen

Når der er plads til det, er jeg aktiv i det fotografiske fælleskab. Hjælper hvor jeg kan og giver gerne kritik og feedback til andres billeder. Når jeg ser på composites, kan jeg næsten altid se og mærke, når noget ikke er helt rigtig. Det er en fornemmelse ud fra vores fysiske verden. Men den fornemmelse kan sagtens snydes – og vil du lave surrealistiske composites, så er det den fornemmelse du skal snyde.

Lys og skygge er altafgørende

Eksempel på når den er helt gal.

Se altid efter hvor din primære lyskilde er. Det er denne som kaster de synlige skygger i billedet. Når skyggerne vender mod hinanden, har du vendt elementerne forkert i forhold til hinanden. Husk også, at det er den primære lyskilde som kaster slagskyggerne. Når du har flere primære lyskilder kastes der også flere slagskygger. Det kan du for eksempel se på spillerne til en fodboldskamp som spilles om aften.

Ud over slagskygger findes der også, hvad nogle vil kalde kontaktskygge. Det er den skygge som dannes der hvor to sider støder sammen og danner et hjørne. 3D verdenen opdagede denne teknik for en del år tilbage og er ekstrem vigtig for at opnå et naturtro lysfald.

Undgå skævhed og skøre størrelser

Perspektivet er den anden ting du også bør fokusere på, at få til at sidde lige i skabet.

Det kan ofte ses med det samme, når perspektivet i de indsatte elementer ikke passer sammen. Her gælder det om at huske sin gamle tegnelære om hvordan man får tegnet perspektivlinjer og fundet horisonten på hver enkelt element.

Husk tone og farvemætning

Farvertone og farvemætning er den tredje og sidste elementære del af composite. Når farverne, i relation til hinanden, ikke matcher overens. Så er billedet heller ikke troværdigt.

Elementer optager farve og tone fra sine omgivelser. Prøv at nærstuderer tingene omkring dig. Flyt rundt på dem. Du vil se, at din hvide reol tager farve fra din arm, når du kommer tæt på. Et stykke papir vil lysne væggen, når du holder det op mod. Sådan har alle ting, i vores verden, indflydelse på hinanden.