Hvad kan få dig til, som selvstændig, at bestille en prof. fotograf?

Dette indlæg er til dig som er selvstændig og er lidt en forlængelse af et tidligere indlæg: Priser, hvad koster fotografering? I dette indlæg tager jeg udgangspunkt i en anden fotografs spørsmål ud i et åbent forum: “Hvad kan få dig til, som selvstændig, at bestille en prof. fotograf?”

Det handler om omsætning

Det er faktisk ikke så svært at forklare dig, hvorfor du bør vælge en professionel fotograf til dine fotoopgaver. Det behøver ikke kun at være som selvstændig, men du kan også sidde med en del af marketingsansvaret.

Når det kommer de pragmatiske årsager, så er argumentet næsten lige til højrebenet. Du skal vælge en fotograf for at strømline indtryk og/eller skabe opmærksomhed, i en eller anden form, hos potentielle købere og derved øge omsætningen.

Som udgangspunkt investerer vi ikke i marketing uden uden en forventning om at øge omsætningen. Den øgede omsætning kan være over en kort eller længere periode. Tager man den lidt videre, kan man fastsætte en forventet stigning i omsætning, som f.eks. minimum 5%.

Så når man tager udgangspunkt i omsætningen, så er det ikke særlig svært at lure hvorfor man hyrer en fotograf, hvad en fotograf skal koste og hvilken værdi fotografen skal levere.

Regnestykket er simpelt

Hvis du omsætter for kr. 100.000,- og vi starter et samarbejde er vores indledende forventning at din omsætning skal stige med 5% til kr. 105.000,- alene ved anvendelse af de billeder jeg producerer til dig. Det vil sige en stigning på kr. 5.000,- De fleste virksomheder, hvis ikke de har produktionen, arbejder med en dækningsgrad på 40-50. Det vil sige omtrent kr. 2.000,- – 2.500,- til bundlinjen. Kort fortalt, stiger omsætningen med det forventede og koster mit arbejde mindre end kr. 2.000,- har jeg skabt værdi for dig.

Men her skrænter det utopiske billede også. Fordi fotografer og grafikere er ikke dyre, men de koster alligevel mere end man regner med. Tillige så kan det være svært at se investeringer virke på lang sigt. Det er ikke så håndgribeligt. Det er meget følelsesbaseret. Grafisk arbejde og fotografering er spørgsmål om tillid, dertil kræver det at fotograf, designer eller grafiker nogenlunde har forstået hvad der skal produceres.

Men jeg håber at førnævnte regnestykke nogenlunde illustrerer for dig hvor enkelt det egentlig er og hvorfor det nogle gange godt kan betale sig at gøre det selv, og mange gange ikke kan betale sig alligevel.

Som selvstændig, er det let at køre sig selv ned med mange opgaver, det er vigtigt også at uddelegere – det kan koste på den korte bane, men tjene på den lange.

Sidder du inde med et godt argument eller særlig grund til, hvorfor du vil hyre en professionel fotograf, så skriv endelig en kommentar og lad mig vide hvad du tænker.