Brug fotografering til at finde de rigtige kunder

For at drive en forretning er du i disse tider nødt til at finde en niche og en særlig type kunde du kan tale med. Det er blevet vigtigere end nogensinde før at være ultra skarp på hvem du taler med og hvem du gerne vil handle med. Sådan bruger du fotografering til at finde de rigtige kunder.

Når fotografering rammer bredt, bliver det svært

I mange år har man kunne tillade sig at sælge bredt. At sælge mange forskellige produkter indenfor mange forskellige kategorier og derved nå ud til mange typer kunde. Med fotografering ser jeg faktisk også mange fotografer der gør det samme. Gad vide om de har travlt på den forkerte måde. I dag, hvor der findes mange, der sælger det samme produkt eller den samme service – og hvis du ikke har noget unikt at sælge – så skal du være meget mere bevidst om hvem du ønsker skal købe dit produkt eller din service.

Hvem er din kunde?

Kan du gætte hvor jeg allerede er på vej hen? Det er nemlig rigtigt. Du skal 1) finde ud af hvem du gerne vil have som kunde og 2) beskrive hvem denne kunde er. Altså med andre ord, skal du finde din målgruppe. Gennem tidligere projekter, har fokus netop været dette, altså vi arbejder med hvem vi gerne vil have som kunde – det kan du nemlig selv helt bestemme. Når du er nyt i faget kan du f.eks. finde en masse personer i din egen vennekreds, f.eks. nogle af dem du allerede har skudt billeder til, se på deres kvaliteter og deres ønsker – hvem er de?.

  • Er det den prisbevidste?
  • Er det den kvalitetssøgende?
  • Er det dem i tidsnød?
  • Alder? Køn?
  • Hvem taler vi med når telefonen ringer?
  • Er vedkommende en person, der kan træffe beslutninger og sidder vedkommende også med pengene?
  • Hvad er deres personlige interesser?
  • Hvilken virksomhed sidder de i?
  • Hvad er personens problem i deres arbejde?
  • Hvad er virksomhedens problem?

Når du er målrettet om hvem du gerne vil have til at handle med dig, er det muligt for dig at kommunikere direkte med den kunde. Du kan således fortage et bevidst valg om hvem du gerne vil handle med. Du kan snakke med kunden før du personligt kender vedkommende, og de vil elske dig for det. Fordi du kender dem. Fordi du kan fortælle den virksomhed og den person, at du ved hvad deres problem er, du kan løse deres problem og du ved præcis hvordan det skal gøres. Du har segmenteret dine kunder og kan tale til deres individuelle behov.

Jamen, mit produkt passer til alle!

Det har du så meget ret i. Men hvis du mener du gerne vil handle med alle, og ikke kan blive konkret på ovenstående, så er her et par spørgsmål til dig:

Hvad siger du til at handle med dem der:

  • synes dit produkt ligner alle andres?
  • mener at dit produkt ikke er den tid værd du bruger på det?
  • stiller store krav og høje forventninger til dig og dit produkt, uden pris følger trop.
  • prisen skal være så lav, at du taber penge på det.

Disse spørgsmål er ikke nødvendigvis målrettet fotografering og billeder, men kan overføres til alle produkter og ydelser.

Er du min kunde?

Det er helt bevidst, at spørgsmålet skal provokere dig lidt. Men det er et meget relevant spørgsmål. Ud fra hvad jeg kommunikere til dig og viser af billeder produceret fra fotografering, vurderer du om jeg er den rette til at hjælpe dig. Ligeledes når du kontakter mig omkring fotografering og mine andre ydelser, vurderer jeg, om jeg kan hjælpe dig. Er vi enige, så handler vi og er vi ikke, hjælper jeg gerne dig videre.

Så med andre ord, du er interesset i at købe billeder? I dagens Danmark er der rigtig mange fotografer og du kan købe billeder fra dem alle sammen. Jeg vil påstå overfor dig, at mine billeder er meget unikke og der findes ikke mange som laver et tilsvarende produkt eller nyder godt af den samme erfaring som jeg sidder med. Derfor kan jeg med rette sige at jeg bruger min fotografering og mine billeder til at pre-kvalificere dig og det samme kan du gøre med dine kunder.

 

Vandalize